Geoblog.pl    martuszka    Podróże    Etap VI: Holandia - Loosdrechtse Plassen, Vecht, Markermeer, IJ-Meer, Nordzeekanaal, Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder, Oude Wetering, Braassemermeer, Oude Rijn, Amsterdam-Rijnkaanal, Vaartsche Rijn, Oudegracht Utrecht, Vecht, Loosdrechtse Plassen    Zwiedzamy Utrecht

Zwiedzamy Utrecht

Holandia
Holandia, Harmelen

Jest niedziela. Do Utrechtu jedziemy autobusem.

Spędzamy tam cały dzień, leniwie włócząc się po mieście.
Panuje typowo weekendowa atmosfera. Każdy spędza czas na swój sposób. Jedni aktywnie - jeżdżąc rowerami lub pływając po kanale. Inni rozsiadają się w kawiarniach nad kanałem popijając kawę.

Niezykle podoba mi się pomysł imprez na łodziach, nie chodzi mi takie typowo turystyczne z restauracją i przewodnikiem. To tańsza wersja - stół na środku dla kilku osób, z tyłu kuchenka/grill do przygotowania posiłku na ciepło. Z obsługi jedynie sternik, czasem kucharz.

Niezykłego charakteru nadaje temu miastu kanał płynący przez centrum - Oudegracht.
Kanał jest pokryty unikalną estakadą z piwnicami, struktura ta tworzy dwa poziomy ulicy wzdłuż kanałów. Co chwila kryje się pod mostem lub znika w tunelu pod ulicą. Większość starych piwnic na dole zaadaptowana jest na restauracje, kawiarnie i galerie. Ulica na wyższym poziomie to właściwie deptak, ruch samochodowy jest tu znikomy. Pośród starych kamiennic znaleźć można oryginalne sklepy które stanowią istny raj dla maniaków zakupowych. Podobnie jak galeria handlowa - Hoog Catharijne przy dworcu centralnym. Na zakupy nie wybierajcie się w niedzielę to dzień wolny od pracy.

Na obiad wybraliśmy się do włoskiej restauracji nad kanałem. Przywitał nas kelner i podał kartę z menu w języku włoskim. Kiedy zapytałam czy nie ma w angielskim odparł, że to włoska restauracja po czym zniknął. Zmagaliśmy się z tą kartą bo z włoskiego znamy raptem pasta i pollo. Po chwili pojawiła się kelnerka, okazało się, że Polka. Marek zamówił krewetki , Jacek lasagne a ja pierś kurczaka w sosie pomidorowym z frytkami i sałatą. Wyobraźcie sobie moje zaskoczenie kiedy najpierw na dużym talerzu dostałam sałatę - wszystkie rodzaje, na osobnym frytki i na trzecim kurczaka w pachnącym ziołami sosie. Samo moje danie wystarczyłoby na całą naszą trójkę. Naprawdę smaczne i w zupełnie przyzwoitej cenie.

Na szczególną uwagę zasługuje katedra z XIII wieku - Domkerk. Jej wieża stoi osobno oddalona o kilkadziesiąt metrów od reszty katedry. Na początku myślałam, że to taka fantazja architekta. Jednak główna nawa uległa zniszczeniu podczas burzy. Nigdy jej nie odbudowano.